Kromme Rijn Heuvelrug

BGHU – Leuker kunnen we het niet maken, en ook niet makkelijker

Belastingaanslag 2019

Mooi, we leven in een digitale wereld waarin alles per internet geregeld kan worden.
Dat hadden ze bij de BGHU ook bedacht. Dus de proef op de som genomen en even een betalingsregeling voor 10 termijnen, met automatische incasso, aangevraagd. Staat immers in de brief dat dat digitaal geregeld kan worden. Maar wees gewaarschuwd;)

Stap 1: Je hebt DigID nodig, en raar maar waar, niet iedereen heeft dat.

Stap 2: Als eerste zie ik mijn gegevens. (Helaas past de website zich niet aan, aan de breedte van mijn scherm. Ooit van usability gehoord?)

Stap 3: Ik kies in de rode bovenbalk voor Mijn Aanslagen. (Zelfde schermprobleem.)

Stap 4: Er is nergens uitleg maar ik kies voor details bij de laatste aanslag.

Stap 5: Ik zie weer mijn gegevens en 4 opties: bezwaar, betalingsregeling, kwijtschelding en termijnen.

Stap 6: Ik kies logischerwijze voor betalingsregeling.

Stap 7: De logica van het BGHU-mannetje (of -vrouwtje) is echter afwijkend van mijn logica. Want er staat heel duidelijk: "Wilt u een automatische incasso?"
Dus hoe vaak ik ook op ja klik, ik wordt op de vingers getikt.

Stap 8: Ik laat mijn logica los en kies voor nee. En hoeisutmeugelijk, er komen meer opties en klik ik de vierde aan. Hier kan ik kiezen voor betaling in een, twee of drie termijnen. Maar dat was niet de bedoeling!

Stap 9: Ouderwets analoog gebeld met de BGHU en een analoog formulier aangevraagd.
De vriendelijke mevrouw aan de andere kant was wel verbaasd want ze hadden de website verbeterd en zelfs getest. De vraag is hoe en met wie. Jammer genoeg kon ze niet meekijken anders was dit probleem ws. direct aangepakt. Nu, een week later, heb ik dus nog geen formulier en is de site nog steeds brak.